تابستان دانلود هزینه های تبلیغات نامزدهای انتخاباتی

تابستان: دانلود هزینه های تبلیغات نامزدهای انتخاباتی هزینه های تبلیغاتی شفاف سازی نامزد انتخاباتی پول انتخابات پیک بامدادی

خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

گت بلاگز اخبار اقتصادی و بازرگانی استقبال بورس از اصلاح ارزی

بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران روز گذشته شاهد جهش سه پله ای شاخص کل بود. خبر مصوبه شورای پول و اعتبار مبنی بر عرضه دلارهای غیرنفتی در بازار ثانویه که سیگنالی از

استقبال بورس از اصلاح ارزی

استقبال بورس از اصلاح ارزی

عبارات مهم : بازار

بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران روز گذشته شاهد جهش سه پله ای شاخص کل بود. خبر مصوبه شورای پول و اعتبار مبنی بر عرضه دلارهای غیرنفتی در بازار ثانویه که سیگنالی از عقب نشینی دولت از سیاست دستوری در بازار ارز هست، معامله گران را در صف تقاضای سهام دلاری بازار قرار داد. در سوی دیگر، تاخیر در تعمیق بخشی به بازار دوم ارز موجب شده است نوسان گیران در بازار آزاد دست اوج را داشته باشند و با معاملات محدود دامنه تغییرات را شدت بخشند. روز گذشته، محدودیت تازه در بازار آتی سکه دیگر عاملی بود که بازار این فلز گرانبها و دلار را نوسانی کرد.

استقبال بورس از اصلاح ارزی

بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران دیروز با جهش ۳۰۷۸ واحدی (معادل بیش از ۸/ ۲ درصد) شاخص کل مواجه شد. این بیشترین رشد شاخص سهام از ۲۷ خرداد امسال به شمار می رود. انتشار خبر آزادسازی قیمت ارز بااهمیت ترین نقش را بر داد وستد دیروز سهام داشت. شورای پول و اعتبار تصمیم گرفته است که به جز ارز مورد نیاز واردات کالاهای اساسی ، ارز سایر صادرکنندگان و حتی مابقی درآمدهای نفتی در بازار دوم ارز با قیمت توافقی معامله شود.البته این تصمیم جهت اجرایی شدن نیازمند تایید ستاد هماهنگی اقتصادی است.

نکته ای که در این میان وجود دارد، تاکید کارشناسان بر جذابیت سهام حتی با قیمت دلار ۴۴۰۳ تومانی کنونی هست. امری که ریسک سیستماتیک ناشی از مناقشات هسته ای و همچنین ابهامات در مورد بازار ارز مانع از بازتاب آن در معاملات سهام شده است بود. دیروز مصوبه شورای پول و اعتبار به عنوان یک چاشنی قدرتمند توانست این نگرانی ها را کنار بزند و یک روز خاطره انگیز در اذهان اهالی تالار شیشه ای برجا بگذارد. به این ترتیب بازار سهام به عنوان آینه اقتصاد نشان داده نسبت به اصلاحات ارزی تصویر العمل مثبتی خواهد داشت و می تواند جاذبه ای قدرتمند جهت نقدینگی سرگردان باشد. امری که نشان می دهد علاوه بر تاثیر ریسک های سیستماتیک بر اوضاع کنونی اقتصاد کشور، ابهامات و ریسک های داخلی نیز نقش پررنگی داشته اند.

بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران روز گذشته شاهد جهش سه پله ای شاخص کل بود. خبر مصوبه شورای پول و اعتبار مبنی بر عرضه دلارهای غیرنفتی در بازار ثانویه که سیگنالی از

آزادسازی ارز، چاشنی افزایش سهام

مصوبه عرضه ارز غیر نفتی در بازار ثانویه در شورای پول و اعتبار با رای قاطع اعضا به تصویب رسید. کارشناسان نیز حمایت جدی خود را از آن ابراز داشته اند. این مصوبه که جهت عملی شدن باید به تایید نهایی دولت برسد، حاکی از اجماع قاطع اعضای شورای پول و اعتبار بر عقب نشینی از سیاست گذاری دستوری در بازار ارز است و گامی مهم و اساسی در اوضاع کنونی اقتصاد کشور ارزیابی می شود. انتظار کارشناسان نیز اجرایی شدن هر چه سریعتر این عنوان است تا از آسیب های زیاد بر پیکره اقتصاد کشور جلوگیری شود.

این تصمیم یعنی عقب نشینی دولت از اعمال ارز ۴۴۰۳ تومانی به جز جهت دارو و کالاهای اساسی از آنجا مهم ارزیابی می شود که در بیش از سه ماه اجرای این سیاست ناکارآمدی و اثرات منفی آن به اثبات رسیده هست. مصوبه مزبور نیز از مشاهده اوضاع نامساعد اقتصاد کشور تحت تاثیر چنین سیاست هایی نشات گرفته هست. این خبر در بورس اوراق بهادار مطابق انتظارات به جهش قیمت سهام انجامید با این حال آینده نگری ها در مورد بازار ارز محقق نشد (این انتظار وجود داشت که این مصوبه قیمت دلار را با افت جدی قیمت مواجه کند).

کارشناسان علت آن را به اوضاع مبهم این بازار نسبت می دهند و می گویند: در فضای ابهام سفته بازان فعالترند و طبعا میل به چندانی به افت قیمت ها ندارند. این فضای مبهم با اعلام قیمت ۴۲۰۰ تومانی جهت دلار در ۲۰ فروردین ماه به وجود آمد. تعیین این قیمت دستوری دو بازار ارز به وجود آورد. بازار رسمی و غیر رسمی. تفاوت قیمت دلار در این دو بازار حالا به بیش از ۵ هزار تومان رسیده هست. این اوضاع مبهم بنا به گفته کارشناسان با حضور سفته بازان مانع از تصویر العمل قیمت دلار به مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار شد.

استقبال بورس از اصلاح ارزی

واکنش بورس ولی شگفت آور بود. البته سهام صنایعی که دیروز در مرکز توجه معامله گران قرار داشتند، با همین قیمت دلار ۴۴۰۳ تومانی و سطوح فعلی قیمت کالاها در بازار های جهانی از منظر کارشناسان جالب ارزیابی می شدند. این خبر ولی چاشنی جذابیت سهام را زیاد کرد و با کم کردن تردیدهای ناشی از ریسک های سیستماتیک سهامداران را در سمت تقاضای سهام قرار داد. امری که یک نتیجه جالب توجه به اهالی تالار شیشه ای و فعالان عرصه سرمایه گذاری مخابره می کند: نقش ریسک های داخلی بر بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران شاید پر اهمیت تر از ریسک های بین المللی باشد. باید توجه داشت، اوضاع ریسک های سیستماتیک تفاوتی با روزهای اخیر نداشته است و از این رو این چاشنی، عقب نشینی از یک تصمیم نادرست (ریسک داخلی) در اقتصاد کشور بوده است که جهش بورس را به ارمغان آورده هست. بازار سهامی که در شرایط فعلی، نباید از نقش آن جهت اصلاح و توسعه اقتصاد کشور در شرایط فعلی مغفول ماند.

یک سیاست نادرست و چندین نتیجه منفی

بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران روز گذشته شاهد جهش سه پله ای شاخص کل بود. خبر مصوبه شورای پول و اعتبار مبنی بر عرضه دلارهای غیرنفتی در بازار ثانویه که سیگنالی از

نگاهی به جدول عملکرد بازارهای موازی از ابتدای سال بازدهی چشمگیر بازار سکه و ارز (البته غیر رسمی) را نشان می دهد. بورس ولی از همراهی با این دو بازار ناتوان بود. این در حالی است که مطالعات تاریخی به همبستگی معاملات سهام و بازار ارز تاکید می کنند.

ریشه سبقت دو بازار ارز و سکه را باید در تعیین قیمت دستوری ارز دانست که علاوه بر اوضاع اقتصاد کلان کشور، بر بورس نیز فشار زیادی وارد کرد (سرکوب بازار ارز). باید توجه داشت دخالت در روند بازار ارز و تعیین قیمت جهت آن در وهله اول نگرانی ها را زیاد کردن داد. به عبارت دیگر انکار قیمت های بالاتر از قیمت تعیین شده است خود سیگنالی جهت افزایش قیمت ارز بود. حال آنکه دولت با این سیاست قصد کنترل نوسانات ارز را داشت. نوساناتی که نه تنها کنترل نشد بلکه روز به روز اوضاع بازارها و همچنین اقتصاد کلان کشور را نابسامان کردند. از سوی دیگر قیمت تعیین شده است دولت حالا جهت بیش از سه ماه مبنای قیمت گذاری محصولات در بورس کالا بوده هست، در حالی که ارز در بازار غیر رسمی قیمت ۹۵۰۰ تومانی را نیز تجربه کرد. این امر نیز با انتقال رانت به صنایع پایین دستی یکی دیگر از نتیجه های تلخ این سیاست به شمار می رود. تعیین قیمت واحد جهت دلار زنجیره وار، سرکوب قیمت واقعی فلزات و محصولات شیمیایی در بورس کالا و همچنین بازار سهام را به دنبال داشت.

استقبال بورس از اصلاح ارزی

جذابیت دلاری، نقش ضد تورمی بازارسرمایه

پس از اتخاذ این تصمیم و رصد نتیجه های تلخ آن بر تورم و اوضاع اقتصادی کشور، حالا تیم اقتصادی دولت تنها یک گام تا عقب نشینی از سیاست گذاری دستوری فاصله دارد. امری که می تواند با تکیه برجذابیت بیش از پیش بازار سرمایه، به برون رفت اقتصاد از اوضاع فعلی کمک کند. بعد از سیاست هایی که سرکوب بازار سرمایه را نشانه گرفته بودند، سیاست گذار به اصلاح چنین تصمیم هایی مصمم شده است هست. این اراده از طریق آزاد سازی قیمت ارز رنگ و بوی عینی تری به خود گرفته هست. بر نقش بازار سرمایه در رشد و توسعه اقتصادی بارها تاکید شده است هست. بازار سهام ضمن ایجاد رونق و رشد اقتصادی، کمترین اثر تورمی را بر اقتصاد برجا خواهد گذاشت. اقتصادی که طی سال های اخیر با چندینه برابر شدن حجم نقدینگی مواجه بوده، مجبور است این نقدینگی را ساماندهی کند، بنابراین باید به نحوی تصمیم گیری شود که جذب نقدینگی به بازارها با ایجاد بیشترین رشد اقتصادی (تولید) آثار تورمی به حداقل برسد و اگر جذب بازار سهام و بخش مولد اقتصاد نشود، تبعات تورمی آن اقتصاد را ترساندن می کند. زمانی که بنگاه ها اقدام به انتشار اوراق بدهی یا سهام می کنند، نقدینگی موجود در اقتصاد را به بخش تولید جذب می کنند.

به این ترتیب این پول به جای ایجاد تورم، مستقیما وارد بخش تولید می شود و در نهایت رشد اقتصادی از ناحیه زیاد کردن تولید رخ می دهد. از سوی دیگر رشد قیمت ها در بازار سهام نیز بدون ایجاد آثار تورمی مستقیم هست؛ در واقع رشد قیمت سهام اثری در زیاد کردن قیمت دیگر کالاها ندارد و تاثیری در معیشت مردم نمی گذارد (تنها اثر تورمی از ناحیه زیاد کردن قیمت سهام در بورس در زیاد کردن درآمد سرمایه گذاران است). این در حالی است که در دیگر بازارهای موازی از جمله دلار یا مسکن با زیاد کردن قیمت ها، رشد قیمت در سایر بخش های اقتصاد رخ می دهد. به طوری که تمامی کالاهای وابسته به دنبال رشد قیمت دلار یا مسکن با زیاد کردن قیمت سریعی همراه می شوند.این مصوبه حالا بر نقش بازار سرمایه بیش از پیش تاکید می کند. آیا که جذابیت دلاری آن می تواند به هدایت پول به سوی این بازار کمک کند. در این میان نقش شرکت بورس نیز جهت فراهم کردن یک بازار کارآ حائز اهمیت خواهد بود.

نقش طلایی شرکت بعد از آزادسازی قیمت ارز

با اجرایی شدن این مصوبه، وقت مناسبی در اختیار شرکت بورس قرار می گیرد تا با متنوع سازی دارایی های مالی، نقدینگی را به سوی بورس هدایت کند. آیا که سهام دلاری بخش قابل توجهی از ارزش بازار سهام را تشکیل می دهد لذا شرکت در این شرایط می تواند با اصلاح فرآیندها و ایجاد ابزارها توجهات را به سوی بورس بیش از پیش جلب کند. به خصوص آنکه معاملات دیروز نشان داد بورس آمادگی پذیرش این نقش را دارد. به طور مثال برنامه هایی مانند زیاد کردن شناوری سهام شرکت ها و همچنین ایجاد ساز و کاری جهت ایجاد یک بازارکارآ می تواند به کمک بورس بیاید و اوضاع اقتصاد را از اوضاع فعلی نجات دهد.

علاوه بر این شرکت می تواند با به کار گیری ابزارهای تازه به زیاد کردن قدرت تحلیلی بازار کمک کرده و به تدریج عمق بازار را زیاد کردن دهد. اهمیت این موارد جهت دستیابی به بازاری پویا و کارآ درشرایط فعلی اقتصاد بسیار پراهمیت ارزیابی می شود. این مهم محور مهم جلسه دیروز شورای هماهنگی اقتصادی نیز بود. در ششمین جلسه این شورا که دیروز به ریاست حسن روحانی برگزار شد، کنترل نقدینگی و سوق دادن آن به بخش تولید و بازار سرمایه، عنوان واگذاری شرکت های بزرگ دولتی و نهادهای عمومی به بخش شخصی و عرضه آن در بورس و موانع استقبال بخش شخصی و سرمایه گذاران از مصوبات خوبی که در این زمینه وجود دارد، مورد بحث و بررسی قرار داده شد و مقرر شد مشوق هایی جهت جالب و سودآور کردن طرح های نیمه تمام جهت بخش شخصی تخصیص داده شده است یابد.

نگاهی به نتیجه های نامطلوب سیاست ارزی بر بورس

بیش از سه ماه از تعیین دستوری قیمت ارز به وسیله دولت می گذرد. به دنبال نوسانات ارز در روزهای ابتدایی سال، معاون اول مدیر جمهوری در شامگاه ۲۰ فروردین یک قیمت جهت دلار تعیین کرد (۴۲۰۰ تومان). در حالی که تا کنون این قیمت تعیین شده است از سوی دولت از ۴۴۰۳ تومان فراتر اعلام نشده هست، با این حال دلار در بازار غیر رسمی قیمت نزدیک ۹۵۰۰ تومانی را نیز تجربه می کند. این اقدام عامل فشار بر بورس صادرات محور پایتخت کشور عزیزمان ایران بوده هست. بر همین اساس بسیاری از کارشناسان می گفتند، دولتی که داعیه حمایت از بازار سرمایه را دارد و جهت کمک به اصلاح اوضاع اقتصادی بر نقش بازار سرمایه تاکید می کند، چگونه این سیاست را تعیین می کند و خیال عقب نشینی از آن را هم ندارد؟

اثرات منفی این نوع سیاست گذاری در روزهای اخیر در اوضاع معاملات بورس کالا که به انتشار یک نامه از سوی غول های فولادی کشور انجامید، مشهود بود. عرضه کنندگان فلزات و پتروشیمی در این بازار ملزم بر تعیین قیمت پایه بر اساس قیمت تعیین شده است دلار هستند. امری که به بهانه حمایت از صنایع پایین دستی صورت می گرفت با این حال علاوه بر فشار بر اوضاع سودآوری، رانت عظیمی را روانه این صنایع کرد. به عبارت دیگر این عنوان باعث فروش ارزان محصولات در بورس کالا و انتقال رانت به خریداران یعنی صنایع پایین دستی شد. در همین حال قیمت گذاری نامناسب ورود هزاران خریدار تازه به بورس کالا و ایجاد تقاضای غیر واقعی را به دنبال داشت. بروز مسئله در رساندن کالا به دست مصرف کننده واقعی از اثرات چنین تصمیمات نادرستی است.

در نهایت مدیران فولاد مبارکه، ذوب آهن و فولاد خوزستان طی نامه ای از وزیر صنعت درخواست کردند از تعیین قیمت دستوری محصولات فولادی خودداری کند. در بخشی از نامه مزبورآمده بود: در شرایطی که قیمت محصولات فولادی عرضه شده است در بورس کالا از سوی خریداران و بر اساس شرایط روز تعیین می شود، هرگونه تعیین دستوری قیمت و خارج از روال عادی کشف قیمت نه تنها هیچ تاثیری در کم کردن قیمت محصولات پایین دستی و کالایی که دست مردم به عنوان مصرف کننده نهایی می رسد ندارد، بلکه تجربه نشان داده است با کم کردن قیمت فولاد، قیمت هیچ یک از محصولات پایین دستی کم کردن نمی یابد و چنین تصمیماتی تنها باعث زیان فولادسازان و سرازیرشدن مجدد رانت میلیاردی به جیب واسطه ها و باعث زیاد کردن نقدینگی غیرمولد و تورم زا خواهد شد. سهام بسیاری از صنایع پایین دستی مثل تولید کنندگان فلزات و محصولات شیمیایی که از بازیگران مهم بورس کالا هستند، در بورس اوراق بهادار پایتخت کشور عزیزمان ایران معامله می شوند و دود چنین تصمیمات نادرستی به چشم سهامداران نیز می رود و منافع آنها را تحت الشعاع قرار می دهد.

بالاخره ولی نشانه هایی از عقب نشینی دولت در بازار ارز پیدا شد. بر این اساس دیروز مصوبه شورای پول و اعتبار مبنی بر توافق عرضه ارز شرکت های صادراتی در بازار ارز صورت دیگری به داد و ستد سهام بخشید. این خبر که به نوعی موافقت اولیه را درخصوص آزادسازی قیمت ارز و عقب نشینی از سیاست های دستوری در این بازار را نشان می دهد، در شروع معاملات دیروز به جهش شاخص کل منجر شد.

البته هنوز اجرای این مصوبه تایید مدیر جمهور را می طلبد ولی جهت سهامدارانی که مدت ها اعتقاد به عقب نشینی دولت از سیاست های دستوری ارز بودند، همین خبر جهت تقویت تقاضای سهام دلاری کافی بود. بر همین اساس دیروز تمام نمادهای گروه پتروشیمی، فلزات اساسی و استخراج کانه های فلزی با تقاضای گسترده سرمایه گذاران مواجه شدند و غالبا به محدوده نزدیک به سقف مجاز روزانه قیمتی رسیدند. بعضی فعالان عرصه اقتصادی به اجرایی شدن قیمت ۴۲۰۰ تومانی دلار تردید دارند با این حال آنچه معلوم است اینکه دیر یا سریع چنین اتفاقی می افتد. شاهد مدعا آنکه در نظر سنجی های هفتگی سایت تحلیلی «دنیای بورس» از وقت اعلام قیمت تعیین شده است ۴۲۰۰ تومانی جهت دلار انتظار عقب نشینی دولت از این سیاست وجود داشت. ضمن اینکه عوض کردن کابینه دولت نیز می تواند نوید دیگری در اجرایی شدن این مصوبه باشد.

بوی اصلاح از بازار های جهانی

فلزات پایه معاملات خود در هفته گذشته را با رشد قیمت به آخر رساندند. ارائه محرک های اقتصادی از سوی چین در کنار اصلاح چشم انداز روابط تجاری آمریکا و اروپا از بااهمیت ترین دلایل اصلاح اوضاع فلزات پایه در بازارهای جهانی به شمار می رود. قیمت هر تن مس با رشد ۴/ ۲ درصدی به سطح ۶۳۰۰ دلار در هر تن نزدیک شده است هست. سرب و روی نیز به ترتیب رشد قیمت ۸/ ۱ و ۸/ ۰ درصدی را ثبت کردند. این امر نیز در تقاضای دیروز سهام کالایی بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران اثر داشت. تحولات بازار ارز و بازارهای جهانی در کنار همدیگر اهرم خوش یمن در افزایش سهام به شمار می روند. هر چند توافق آمریکا با اروپا در مورد از بین بردن تعرفه تجاری و همچنین شروع مشورت هایی را با کانادا و مکزیک آرامش را به بازارهای جهانی بازگرداند، با این حال از تنش تجاری مهم یعنی از اوضاع تعرفه آمریکا بر چین خبری نیست. این امر همچنان می تواند عامل فشار بر معاملات این بازارها باشد. آیا که چین نقش اثر گذارتری دارد و همچنان نگرانی ها و تردیدها از تقابل آمریکا و چین وجود دارد.

دنیای اقتصاد

واژه های کلیدی: بازار | سیاست | اقتصاد | اقتصادی | عقب نشینی | بازار کار | سرمایه گذار | سرمایه گذاری

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : topsblog

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • کتاب خارجی معروف
  • قیمت کیندل
  • فروشگاه کتاب خارجی
  • خرید کتاب الکترونیکی خارجی
  • خرید کتاب خارجی آنلاین
  • خرید کتاب زبان اصلی قانون
  • کتاب های اقتصاد اورجینال
  • کتب کتابخانه وAPI زبان اصلی
  • کتاب های بازیهای کامپیوتری اورجینال
  • دانلود منابع مرجع اخلاق کسب و کار
  • خرید کتاب های کامپایلرها از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی زبان مدلسازی
  • خرید کتاب زبان های برنامه نویسی زبان اصلی
  • خرید کتاب تکس لاتکس زبان اصلی
  • دانلود منابع مرجع نرم افزار آفیس
  • خرید کتاب نرم افزار های ادوبی زبان اصلی
  • منابع اورجینال نرم افزار ماکرومدیا
  • کتب نرم افزار CAD زبان اصلی
  • هاردکپی کتاب های محاسبات علمی
  • دانلود منابع مرجع شبکه